سیستم محاسبه ذهنی و چرتکه ای UCMAS

سیستم محاسبه ذهنی و چرتکه ای UCMAS با استفاده از یک سیستم نوآورانه محاسبه ای و با بکارگیری چرتکه باعث هماهنگی بین دونیمکره راست و چپ به طور همزمان شده و با ایجاد یک چهارچوب زیربنایی سبب افزایش ظرفیت ذهن و مهارتهای نظیر مدیریت زمان، تمرکز و توانایی حل مساله می شود که در موفقیت دانش آموزان در همه رشته ها و زندگی روزمره نقش اساسی دارد.


این سیستم دارای 10 سطح اصلی و 2 سطح مقدماتی بوده و یادگیری هر سطح سه ماه و نیم، هفته ای 1 جلسه، 2ساعته به طول می انجامد که برای دانش آموزان بین6 تا 8 و 9 تا 13 سال که توانایی خواندن ، نوشتن و توانایی انجام عملیات جمع و تفریق اعداد 1 الی 9 را دارند به اجرا در می آید. این سیستم آموزشی دارای ابزار و وسایل منحصر به فردی است که توسط آنها فرایند آموزشی به صورت دقیق انجام می‌گیرد که عبارتند از:



  • چرتکه دانش آموز (سوربان): دارای 17 ردیف بوده که یک مهره در بالا و 4 مهره در قسمت پایین آن قرار دارد و جهت انجام محاسبات استفاده می‌شود.

  • کتاب (تمام رنگی): 2 کتاب اصلی – 1 کتاب تمرین

  • CD شنیداری: جهت افزایش میزان دقت و سرعت دانش آموزان در محاسبه ذهنی

  • دفترچه تند نویسی: سرعت عمل دانش آموزان در حل مسائل را افزایش می دهد و باعث سرعت بخشیدن به یادگیری مطالب جدید می‌گردد.

  • دفترچه شنیداری: جهت بالا بردن تمرکز دانش آموزان و دقت آنها بسیار مؤثر است.

  • قادر ساختن دانش آموزان به حل مسائل ریاضی (جمع و تفریق، ضرب و تقسیم) در زمان کوتاه

  • فلش کارت: باعث افزایش تصویرسازی ذهنی شده و تکرار آن حافظه کوتاه مدت و بالطبع حافظه بلند مدت مغز را تقویت می‌کند.

  • کیف دانش آموز: جهت یکسان سازی و افزایش نظم دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد.


لازم به ذکر است که آموزش طرح توسعه ذهنی UCMAS نه تنها مغایرتی با سیستم آموزش ریاضی در مدارس نداشته باشد بلکه به عنوان مکمل آموزشی با استفاده از تکنیک های مذکور مفاهیم و تصویر سازی ذهنی را به دانش آموزان آموزش می‌دهد.


ریشه چرتکه


ریشه کلمه چرتکه یونانی بوده و از کلمه abax به معنی تخته محاسبه گرفته شده است و بنا بر یافته‌های تاریخی اولین چرتکه چینی 500 سال قبل از میلاد اختراع شده است. البته مدل پیشرفته‌تر آن یعنی چرتکه‌ای که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنیم از حدود 1300 سال بعد از میلاد مسیح در کشور چین مورد استفاده قرار گرفته است.

چرتکه ابزاری است برای محاسبه چهار عمل اصلی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در ریاضی و در حالت پیشرفته‌تر برای محاسبه کسر و ریشه مربع اعداد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه مغازه داران آسیایی برای محاسبات خود همچنان از چرتکه استفاده می‌کنند. از جمله کشورها می‌توان ژاپن را که یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنند‌گان لوازم نوین الکترونیکی است نام برد. اولین چیزی که توجه هر مسافر را د‌ر این کشور به خود ‌جلب می‌کند،‌ استفاد‌ه فروشند‌گان ژاپنی از "چرتکه" است. آن‌ها به کمک چرتکه و مهارت د‌ستشان به‌ سرعت ‌و پس از چند حرکت سریع و ماهرانه، قیمت کالاها را محاسبه کرده و به مشتری می‌گویند.‌


ساختار چرتکه


چرتکه از یک قاب (از جنس چوب و یا پلاستیک) تشکیل شده که چندین میله عمودی در آن جاسازی شده است. هر یک از این میله‌ها تعدادی مهره را نگه می‌دارند که با حرکت مهره‌ها در جهت بالا و پایین میله رقم‌هایی محاسبه می‌گردد. همچنین یک میله افقی نیز فضای داخل قاب را به دو قسمت تقسیم می‌کند که به نام ردیف بالا و ردیف پایین نامیده می‌شوند.


اجزای چرتکه


برای استفاده از چرتکه، آن ‌را بر روی سطح صافی مانند میز یا روی پا قرار می‌دهند و تمام مهره‌های بالا و پایین را به سمت مخالف میله افقی حرکت می‌دهند. ارزش عددی هر مهره در ردیف بالا 5 و در ردیف پایینی معادل 1 است. هنگامی که مهره‌ها به سمت میله افقی حرکت داده شوند در واقع شمرده شده‌اند.

فلسفه UCMAS

UCMAS ترکیبی است از یک ابزار تدریس باستانی - چرتکه - با مهارت‌های مدرن آموزشی برای پویایی و تکامل کل مغز کودک که با ترویج یادگیری و به طور خاص، یادگیری ریاضی، به عنوان یک هیجان و سرگرمی تلقی می‌شود. این برنامه آموزشی سالهاست که ایجاد شده است و بارها مورد آزمایش قرارگرفته و نتیجه آن یک تجربه جهانی، همراه با موفقیت بوده است. با این حال در همان زمان‌ها، همواره برنامه‌ها و شیوه‌های آموزشی خود را همچنان به روز درآورده‌ایم تا این اطمینان را به وجود آوریم که UCMAS مؤثرترین تجربه یادگیری برای دانش آموزان را ارائه می‌ نماید.

UCMAS در جهان

ایران

ایران ایران
هند هند
انگلستان انگلستان
سوئیس سوئیس
مصر مصر

بسته های آموزشی

بسته های فوق بسته به سطح شما در موقع ثبت نام در ucmas به شما داده می شود.

برنامه ترمی UCMAS

برنامه ترمی UCMAS

نحوه برگزاری مسابقات

موسسه نواندیشان پرتو راه ابریشم با برگزاری مسابقات یو سی مس در سه مرحله استانی، کشوری و جهانی، گامی مهم در جهت ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان، تشویق به مطالعه و ایجاد حس رقابت برداشته است.


در مرحله استانی، دانش‌آموزان هر استان در سطوح مختلف با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. منتخبان این مرحله به مسابقه کشوری راه می‌یابند و در رقابتی نفس‌گیر برای کسب عنوان برتر تلاش می‌کنند. برگزیدگان کشوری نیز افتخار حضور در مسابقه جهانی را پیدا می‌کنند و در عرصه‌ای بین‌المللی با دانش‌آموزان ممتاز از سراسر جهان به رقابت می‌پردازند.


مسابقات یو سی مس فراتر از یک رقابت ساده، تجربه‌ای پربار برای دانش‌آموزان است. این مسابقات فرصتی برای تقویت مهارت‌های محاسبات ذهنی، تمرکز، حافظه، قدرت حل مسئله، اعتماد به نفس و عزت نفس دانش‌آموزان فراهم می‌کند. همچنین، مسابقات یو سی مس انگیزه‌ای برای یادگیری بیشتر و کسب افتخارات در سطح ملی و بین‌المللی است.


علاوه بر مزایای ذکر شده، شرکت در مسابقات یو سی مس فرصتی برای آشنایی با دانش‌آموزان ممتاز از سراسر کشور و جهان و ایجاد دوستی‌های جدید است. این تجربیات ارزشمند، دیدگاه دانش‌آموزان را نسبت به جهان گسترش می‌دهد و مهارت‌های اجتماعی آنها را تقویت می‌کند.


مسابقات یو سی مس دروازه‌ای به سوی افتخار است و فرصتی برای دانش‌آموزان تا استعدادهای خود را شکوفا کرده و به قله‌های موفقیت دست پیدا کنند.


چند نمونه از افتخارات دانش‌آموزان ایرانی در مسابقات یو سی مس:



  • کسب مقام اول در مسابقات جهانی یو سی مس در سال 2018

  • کسب مقام دوم در مسابقات جهانی یو سی مس در سال 2019

  • کسب مقام سوم در مسابقات جهانی یو سی مس در سال 2020


این افتخارات نشان‌دهنده استعداد و توانایی دانش‌آموزان ایرانی در عرصه محاسبات ذهنی است و حضور پررنگ آنها در مسابقات یو سی مس نویدبخش آینده‌ای روشن در این زمینه است.