آموزش دانش آموزان استثنایی
در این مسیر باید با بکارگیری روشهای مناسب کودکان را در امر یادگیری درگیر کنیم و این چنین کیفیت آموزش را افزایش دهیم. با توجه به اینکه رویکرد جدید ریاضی توسعه هدفهای مهارتی است باید با استفاده از تدابیر و روشهای خاص ،این مهارتها را در کودکان گسترش دهیم.
در مقاله پیش رو سعی بر آنست که با طرح و بسط مزایای استفاده از چرتکه، ضرورت کاربرد ویژه آن در آموزش دانشآموزان استثنایی و کودکان دچار اختلالات یادگیری مورد بررسی قرار گیرد.
مفهوم چرتکه ، ما را با خود به زمانهای قدیم می برد ولی به دلیل مزایای فراوانی که دارد امروزه شاهد گسترش روز افزون محاسبه با چرتکه می باشیم.


چرتکه
- ● چرتکه دانش آموز (سوربان) : دارای ۱۷ ردیف بوده که یک مهره در بالا و ۴ مهره در قسمت پایین آن قراروسیله ای است که محاسبات را به شکل ملموس در دسترس قرار میدهد.
- ● ابزاری قابل اعتماد برای محاسبات ریاضی است.
- ● مهارت بکارگیری انگشتان را افزایش میدهد.
- ● ذهن را درگیر محاسبات میکند.
- ● دقت را افزایش میدهد.
- ● باعث افزایش تمرکز میشود.
- ● انجام محاسبات را سرعت میبخشد.
- ● حافظه را تقویت میکند.
- ● باعث نقش بستن محاسبات در ذهن میگردد.
- ● انجام محاسبات را جذاب و انگیزه را افزایش میدهد.
- ● وسیله ای یکپارچه است و امکان گم شدن یا ریختن اجزای آن وجود ندارد.
- ● فراگیر را در امر یادگیری درگیر و فعال میکند.
کاربرد چرتکه برای دانش آموزان دچار آسیب بینایی
دانشآموزان دچار آسیب بینایی در بدو ورود به مدرسه برای انجام محاسبات ریاضی ،کار با حساب افزار را فرامیگیرند. کار با این وسیله بیشتر اوقات سخت و حمل و نقل آن برای دانشآموزان بسیار مشکل است.
چیدن مهرهها در صفحهی حساب افزار با توجه به علایم مختلفی که درجهات مختلف ، مفاهیم و اعداد متفاوتی را در برمیگیرند وقتگیر و سخت است .
امکان شکستن صفحه حسابافزار و ریختن و گم شدن مهرهها در استفاده از این وسیله بسیار زیاد است.
وسیله ای بزرگ و جاگیر
>در صفحه حساب افزار معمولا مهرهها با فضاهایی که باید در آن قرار بگیرند، همخوانی و مطابقت ندارند ،بنابرین گذاشتن و برداشتن مهرهها در صفحه کار مشکلی است.
عملیات ریاضی فضای زیادی را روی صفحه اشغال می کند.
چیدن مهره ها با توجه به اندازه و علایم مختلفی که در برمی گیرند برای دانش آموزانی که علاوه بر مشکل نابینایی دچار مشکلات لامسه ای و ذهنی و جسمی هستند وقتگیر و گاهی غیرممکن است.
نهایتا با توجه به مشکلات بینایی دانشآموزان و مشکلات کاربرد حساب افزار برای اغلب آنان، علیرغم اینکه آموزش باید جالب و مورد علاقه فراگیران باشد، اغلب درس ریاضی کسلکننده و انجام محاسبات سخت، دشوار و بسیار وقتگیر هم برای دانشآموزان و هم برای معلم می شود.
از آنجایی که دانشآموزان دچار آسیب بینایی باید محاسبات ریاضی را با وسیلهای ملموس انجام دهند و بیشتر شنیداری هستند و آموزش آنان با مهارت بکارگیری انگشتان همراه است می توان به راحتی با جایگزینی چرتکه به جای حساب افزار از مزایای آن در جهت افزایش انگیزه و علاقه فراگیران به درس ریاضی و توسعه ذهنی آنان بهره برده و دسترسی به اهداف آموزشی را تسهیل و تعمیق بخشید.
از مزایای کار با چرتکه، افزایش دقت ،تمرکز و تقویت عضلات انگشتان و دست می باشد که اثرات مثبت آن برای فراگیرانی که در این زمینه ها دچار اختلال و مشکل هستند ملموس می باشد.
کاربرد چرتکه برای دانش آموزان کم توان ذهنی
استفاده از چرتکه برای فراگیرانی که دچار کم توانی ذهنی هستند نیز می تواند بسیار سودمند باشد زیرا آموزش این گروه از دانش آموزان باید به صورت مجسم و ملموس به زبانی ساده صورت بگیرد و نیاز به تکرار و تمرین مداوم دارد .آنان مفاهیم را به سختی فرا می گیرند و به راحتی فراموش می کنند، ظرفیت ذهنی و حافظهی محدودی دارند و اغلب انگیزه و علاقهی لازم جهت یادگیری و فعالیتهای آموزشی در آنها کم است.
چرتکه انجام اعداد و عملیات ریاضی را به شکل مجسم برای آنان فراهم می سازد و بتدریج با حک شدن فعالیتها در ذهن آنان فراموشی کمتر اتفاق می افتد.
کاربرد چرتکه برای دانش آموزان دچار آسیب شنوایی
با بهرهگیری از نکات دیداری و تقویت مهارت انگشتان آموزش عملیات ریاضی بوسیله چرتکه برای این گروه میتواند بسیار جالب و سریع صورت بگیرد.
افزایش سرعت حافظهی دیداری ،افزایش مهارت انگشتان ،افزایش سرعت محاسبه ،افزایش انگیزه ،علاقه ،گسترش و توسعه ی حافظه ،برای این گروه از دانشآموزان با آموزش صحیح چرتکه قابل دسترس است. کاربرد چرتکه برای گروههای دیگری از دانشآموزان که دچار اختلالات یادگیری به خصوص در ریاضیات هستند و دانشآموزانی که دچار بیشفعالی هستند میتواند در افزایش دقت و تمرکز آنان سودمند باشد.